måndag 26 november 2012

Vi entreprenörer hjälper varandra i vinna-vinna anda!


Vi entreprenörer hjälper varandra i vinna-vinna anda!
2006 stratade vi AddQ Consulting, som till i dag har vuxit till knappt 100 medarbetare. Vi är fortfarande ett företag byggt på en stor entreprenörsanda.
Från början har vi drivits agilt, där vi anpassat oss efter omgivningen, men samtidigt i navigeringen hållit på vårt koncept; professionell kvalitetssäkring av produkter och system.
Trots vår storlek på snart 100 personer har vi fortfarande kvar samma entreprenörsanda, och jag vill ge er ett exempel på hur detta kan visa sig.
Följande är en historia om två företag som för ett år sedan inte visste någonting om varandra. Inte förrän en av AddQs drivna medarbetare, Johan Sandström, träffade en person från det där andra företaget. En person som var minst lika driven. Det andra företaget hette Poosty och har idag lanserat en tjänst som gör det enklare än någonsin för företag och privatpersoner att skicka säker och krypterad e-post.
Historien grundar sig i att två anställda på två separata företag har en stor entrepenörsanda. Den andan som gör att man genuint vill hjälpa till där det finns bra idéer, och där man tänker utanför de boxar, rutiner och regler som finns. Man tänker win-win.
Alla bra och innovativa produktidéer som lever tillräckligt länge för att ömsa skinn, till den fas där en lansering på marknaden blir nästa steg, går mer eller mindre in i produktifieringsväggen. I denna vägg finns kostnader för struktur, ordning och reda samt säkrad produktkvalitet.
Många idéer överlever inte denna fas, helt enkelt för att de sista 20 procenten i ansträngning för att få ut en produkt på marknaden äter upp företagets resurs- och kassakonto. ”The last mile”, som man säger, är helt enkelt både ansträngande och kostsam för start-ups.
För en produkt som Poosty, vars syfte är att möjliggöra enkel och säker e-postkommunikation, är produktkvaliteten givetvis vital. För ett år sedan började även detta företag att skönja produktifieringsväggen, och det var där AddQ och Poosty träffades och hittade en samarbetsform som skulle bidra till att ta Poosty slog sig igenom denna vägg genom ett win-win-upplägg.
Företagen hittade ett upplägg som bygger på att AddQ´s konsulter mellan uppdrag växelvis jobbar med att testa Poostys releaser. Att kunna växla in och ut folk är möjligt genom att vi har allt i molnet, t.ex. applikationen som testas, dokumentationen och buggrapporteringen. Statusmöten sker via Skype och struktuerade överlämningar sker frekvent mellan AddQ-resurser. AddQ har under året haft många personer som jobbat i korta iterationen med test av Poosty´s lösning, och det har visat sig väldigt värdefullt med de många resursskiftena eftersom en testare inte är lik en annan testare i hur man tänker när man jobbar sig igenom applikationen. Man har fått många olika synsätt på applikationen och tagit Poosty framåt inte bara tekniskt utan även användarmässigt.
De personer från AddQ som, om de inte varit engagerade i Poosty, hade suttit mer eller mindre sysslolösa mellan uppdrag, får i stället ett kompetens- och erfarenhetstillskott genom att de jobbar med denna produkt.   Och betalningsmodellen då? I sann entreprenörsanda så hjälper vi varandra och gör som man ofta gjorde förr, på bönders vis. AddQ´s mellan-uppdrag timmar som annars skulle gjort väldigt lite nytta har tillfört Poosty affärsvärde genom ökad produktkvalitet och testningen av produkten har tillfört AddQ affärsvärde genom ökad kompetens. Och i stället för att gräva hål i Poostys kassa hittades en betalningsmodell i form av en skvätt delägarskap för varje nedlagd timma.
Jag skulle med denna historia vilja sammanfatta en uppmaning till er som leder företag:
- Försök inte få nya idéer att passa in i din nuvarande struktur. Anpassa strukturen efter nya idéer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar