lördag 21 april 2012

En söndag morgon blev snabbt en måndag morgon

Hur man snabbt byter kontext. Klockan är redan kvart i åtta och jag sitter i soffan med en kaffe i handen. Jag gick upp klockan sju med inställningen att som vanligt dricka kaffe och läsa tidningen. Det är söndag och det är ledigt. I onsdags stängde jag av mailhanteringen i min iPhone efter att ha läst artikeln "Is Your Smartphone Making You Less Productive?" (http://feedproxy.google.com/~r/GtdTimes/~3/Go4Ns4mPmmw/). Jag bestämde mig för att testa att inte kolla mail annat än på kontorstid ett tag framöver för att se vad det kan ge. Så sätter jag mig i soffan och tänker att jag mår mycket bra denna morgon och livet känns bra. Mina barn sover, min fru är på landet med sina kompisar. Det är lugnt och skönt och alla verkar må bra överallt. Jag tar upp min iPad för att läsa svenskan. Då händer det. Jag trycker på mailappen. Jag får ett återfall. Och i min mailbox ligger ett mail som ger mig positiv feedback från en kurs jag höll förra veckan i personlig effektivitet. Här kommer en sammanställning av de tankebanor som satte igång då klockan kvart i åtta en söndagsmorgon: - vilken härlig morgon. Kaffe och tidning! - jag kollar mail fast jag inte borde - åh vad skönt, inga jobbiga mail. Men titta där ett mail med positiv feedback. Vad roligt! - han tyckte om kursen. Just det jag har ju kurser nästa vecka. Det blir jobbigt att kombinera med mina andra uppdrag tidsmässigt... - hur ser maj ut egentligen? Jag kollar almanackan. Hur skall jag få ihop maj tidsmässigt? - maj ser inget bra ut. Måste planera om lite. - ...and so it goes... Klockan är nio och kaffet har kallnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar