onsdag 6 februari 2013

Inkorgen


Inkorgen

Mail är ett fantastiskt verktyg, och samtidigt är det en perfekt anledning till att inte jobba med det som faktiskt är viktigt i den stunden du befinner dig i.

Mail är som en liten snuttefilt som är behändig att ta till när det blir lite jobbigt.

Mail är också en källa för obehag, där man knappt törs öppna inkorgen för den svämmar över av alla möjliga saker som man inte tagit tag i.

Genom åren ar jag utvecklat ett antal metoder som hjälper mig att hålla inkorgen i schack. Jag har åtminstone en gång per dag en inkorg som är helt tom på inkommande mail, och det känns fantastiskt! Här är fem av de viktigaste sakerna jag gör för att hålla disciplinen:

  • ·      Två-minutersregeln – om jag öppnar ett mail och det tar under två minuter att processa det, då gör jag det direkt och arkiverar eller kastar ursprungsmailet

  • ·      Inkorgen är inget arkiv – jag ser den som en fysisk brevlåda där jag kollar posten. Jag lägger inte tillbaka posten efter att jag kollat på den, jag arkiverar den

  • ·      Jag använder en folder som jag kallar ”komposten” frekvent – där slänger jag alla mail som jag inte riktigt vågar radera. Var tredje månad slänger jag allt där som är mer än tre månader gammalt

  • ·      Filtrera hårt – alla cc åker ner i en mapp som jag läser kanske en gång om dgen, alla nyhetsbrev i en annan mapp som jag läser när jag har låg energi och så vidare

  • ·      Jag använder inte inkorgen för uppföljning. Jag har en folder för väntar på svar – jag skickar en dold kopia till mig själv på mail jag vill bevaka. När jag får den dolda kopian flyttar jag den till ”väntar på svar” foldern


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar